Hankin oman Volgani vuonna 2001 ja olen siitä asti aktiivisesti kunnostanut autoa kohti museokatsastusta. Olen pitänyt näillä sivuilla päiväkirjaa auton kunnostuksen eri vaiheista ja vastoinkäymisistä. Projektissa on menty monesti metsään ja moni asia on tehty kahteen jopa kolmeen kertaan ennenkuin haluttu lopputulos on saavutettu. Projektin alussa intressinä oli saada auto liikennekelpoiseksi ja vuosien varrella idea täydellisestä museoautosta on jalostunut mielessä.
Jossain asiassa myös oma perfektionismi on asettanut haasteita projektille ja esimerkiksi alkuperäisten klemmareiden etsiminen oli ajoittain hankalaa. Vieläkin puuttuu paljon pieniä yksityiskohtia ja osia mutta yli 10 vuotta kestäneessä projektissa ei ole kiire. Kaikki aikanaan.
Vuosi 2001
Projekti alkoi vuonna 2001 kun auto löytyi sortuneesta ladosta Hartolan Murakasta. Auto saatiin kesänaikana ajokuntoon mutta koska auto oli seisonut yli 20 vuotta käyttämättömänä oli hommaa todella paljon. Auton omisti perikunta joten paperiasioiden selvittäminen vei myös paljon aikaa.
Voit lukea vuoden 2001 tapahtumista lisää täältä
Vuosi 2002
Seuraavana vuonne projekti oli edennyt jo siihen pisteeseen että pääsimme kesäkuussa rekisteröintikatsastamaan autoa ensimmäisen kerran kymmeniin vuosiin. Auto meni läpi katsastuksesta ja se sai samat kilvet kun ensirekisteröitäessä vuonna 1966, BEZ-20 eli Helsingin seudun kilvet.
Voit lukea vuoden 2002 tapahtumista lisää täältä
Vuosi 2003
Saimme auton maalautettua uudelleen ulkopelleiltään. Lisäksi penkit ja ovipahvit verhoilutettiin uudelleen verhoilijalla. Kankaaksi valittiin alcantra-keinonahka yhdistelmä. Auton yleisilmettä kohennettiin paljon ja pieniä osapuutteita saatiin paikattua mukavasti.
Voit lukea vuoden 2003 tapahtumista lisää täältä
Vuosi 2011
Sain hankittua alkuperäistä penkkien verhoilumateriaalia ja veimme sekä penkit että auton alkuperäisen moottorin Eestiin. Penkit toimitettiin paikalliselle verhoilijalle ja moottori itä-autoihin erikoistuneelle korjaamolle. Myöhemmin samana vuonna kävimme noutamassa valmiit penkit takaisin suomeen.
Lisää 2011 vuoden tapahtumia löydät täältä
Vuosi 2012
Sain kutsun Gorky Classic tapahtumaan jonka johdosta autoon piti tehdä paljon parannuksia ja lisäyksiä. Auton kojetaulu ja sisusta rakennettiin uudelleen. Myös ovien sisäpuolet maalattiin ja tiivisteet uusittiin.
Lisää vuoden 2012 tapahtumia voit lukea täältä
Vuosi 2014
Volgan moottoritila puhallettiin soodalla sekä maalattiin uudelleen. Moottori asennettiin paikalleen sekä paljon teknisiä osia uusittiin.