GAZ M21 Volgan kehitystyö aloitettiin vuonna 1953 tarkoituksena korvata GAZ M20 Popeda jota oltiin valmistettu vuodesta 1946 asti. Vuonna 1954 Volgan suunnittelu oli edennyt siihen pisteeseen että ensimmäisiä prototyyppejä voitiin testata. Prototyyppivaiheessa autossa käytettiin vielä Popedasta tuttua neljäsylinteristä sivuventtiili moottoria jonka iskutilavuutta oli kasvatettu 2432 kuutiosenttimetriin. Auto sisälsi monia parannuksia edeltävään Popedaan verrattuna.
Vuonna 1955 auto esiteltiin yleisölle ja varsinaiseen tuotantoon se pääsi vuonna 1957. Ennen varsinaista tuotantomallia moni asia kerkesi muuttua. Moottori muuttui täysin uudeksi nelisylinteriseksi kansiventtiili moottoriksi jonka iskutilavuus oli 2445cm³.
Volgan muotoilussa on yhdistetty 1950 luvun muotokieliä Amerikkalaisista ja Eurooppalaisista autoista. Yksi hyvä esimerkki samoista muotokielistä on 1953 vuosimallin Ford Crestline.
Volga oli yleinen taksiauto Suomessa 1960 luvulla. Vuonna 1965 suomessa oli yli 1500 Volgaa taksikäytössä. Joihinkin taksiautoihin vaihdettiin Suomessa dieselmoottorit.
Linkkejä Volgan historiaan:
http://en.wikipedia.org/wiki/GAZ_Volga