Gorky Classic 2012

Vuonna 2011 puhuimme Lahden Classic Motor Show:n yhteydessä Pietarilaisten Volga harrastajien kanssa Venäjällä järjestetystä autotapahtumasta. Innostuin tällöin tapahtumasta ja kerroin että voisin tällaiseen osallistua jos tulisi mahdollisuus. Vuoden 2012 alussa sitten mahdollisuus tarjoutui ja ilmoitin itseni mukaan tapahtumaan, sillä hetkellä Volga oli vielä pahasti kesken ja kevät olikin kiireistä aikaa saada auto valmiiksi.

Auton rakentamisesta voit lukea enemmän täältä:
http://www.gaz21.fi/projektina-volga/vuosi-2012/

Auto kuitenkin kiireestä huolimatta saatiin kasaan ja matkaan päästiin. Reissu alkoi 22.5 iltapäivällä jolloin lähdin Lahdesta ajamaan kohti Virolahtea ja Vaalimaan rajanylityspaikkaa.

Vaalimaalla Teboil Rajahovissa tapasin Volga M-24:llä Turusta tulleet Juhanin ja Reiman. Täytimme vielä tarvittavia rajanylitysdokumentteja ja jatkoimme matkaa kohti raja-asemaa.

Gorky Classic 2012 Rajanylitys Vaalimaalla

Rajanylityspaikalla oli myöhäisestä kellonajasta huolimatta melkoinen ruuhka. Lisäksi autojen kanssa ilmeni jos jonkinlaista ongelmaa ja papereiden täyttöä. Kaikenkaikkiaan rajanylitys kesti yli 2 tuntia.

Gorky Classic 2012 Matkalla Pietariin

Pääsimme aloittamaan ajomatkan Pietariin hieman puolenyön jälkeen.

Gorky Classic 2012 Aamunsarastus

Aamu sarasti kun saavuimme Pietariin. Ajomatkaa Lahdesta kertyi 370 kilometriä. Volga kesti hyvin, ainoastaan mittariston valojen kanssa ilmeni ongelmia.

Gorky Classic 2012 Autonlastaus Pietarissa

Vielä ennen hotellille ja yöpuulle pääsyä lastasimme autot autonkuljetusautoon Pietarissa. Kello alkoi lähennellä jo viittä aamulla kun saimme autot köyteltyä ja kuljetusvalmiiksi.

Gorky Classic 2012 Pietarin Rautatieasema

Seuraavan päivän iltana matkamme jatkui Pietarista yöjunalla kohti Moskovaa ja edelleen Nizhny Novgorodiin.

Gorky Classic 2012 Nizhny Novgorod Rautatieasema

Nizhny Novgorodin asemalle saavuimma aamupäivällä. Gorky Classic tapahtuman järjestäjän edustaja oli meitä asemalla vastassa ja opasti meidät Volga-hotelliin kaupungin keskustan liepeille.

gc2012_autojen_purku

Iltapäivästä myös kuljetuksemme Pietarista saapui perille ja pääsimme purkamaan autoja.

Gorky Classic 2012 Käynnistysvaikeudet

Pienten käynnistysvaikeuksien jälkeen auto saatiin käyntiin. Onneksi paikalla oli paljon Volga asiantuntijoita.

Gorky Classic 2012 Volgan pesu

Seuraavaksi oli vuorossa autojen pesu tehdasalueelle varatulla isolla kentällä sekä autojen järjestäminen lähtöjärjestykseen illalla järjestettävää yösuunnistusta varten. Autoille annettiin kilpailunumerot iän perusteella alkaen vanhimmasta osallistujasta. Oma autoni sai numeron 30.

Gorky Classic 2012 GAZ Pääkonttori

Kun autot oli saatu järjestykseen oli vuorossa tervetulotilaisuus GAZ tehtaan pääkonttorilla. Samalla söimme päivällisen ja saimme ensitiedot illan suunnistusajosta tehdasalueella.

Gorky Classic 2012 Yörallin aloitus

Illan hämärtyessä autot siirrettiin tehdasalueelle odottamaan lähtöä yösuunnistukseen. Nizhny Novgorodin kaupunginjohtaja toivotti kaikki tervetulleeksi tapahtumaan ja piti lyhyen puheen.

Gorky Classic 2012 Valmiina lähtöön

Valmiina lähtöviivalla, sain kartturiksi Dmitry Puhovin Moskovasta sekä takapenkille naiskauneutta seuraksi.

gc_yosuunnistusPysähdys tehtävärastilla. Kysymykset esitettiin venäjäksi joten tarvitsin aina hieman tulkkausapua. Rasteista kuitenkin selvittiin kunnialla!

gc_ralliohiYösuunnistus GAZ tehtaan tehdasalueella on saatu päätökseen, vieressä kartturi Dmitriy Puhov Moskovasta.

gc_jalkipelitRallin jälkipuinti käytiin hotelli Volgan baarissa kerä Vodkan ja oluen.

Gorky Classic 2012Seuraavana aamuna järjestimme autot GAZ:n tehdasalueella lähtöjärjestykseen autoille annettujen numeroiden mukaan.

Gorky Classic 2012Matka jatkui tehtaalta pääportin kautta kaupungin keskustaan.

Gorky Classic 2012Autokulkuetta oli asiankuuluvasti saattamassa myös GAZ tehtaalla valmistetut poliisiautot.

Gorky Classic 2012Yleisöä oli paikalla mukavasti ja paikalliset tiedostuvälineet kuvasivat kulkuetta.

Gorky Classic 2012Matka jatkui kulkueessa parikymmentä kilsaa kaupungin ulkopuolelle entiselle GAZ tehtaan testiradalle jossa sijaitsee nykyään Nring kilparata.

Gorky Classic 2012Välillä tulee murheita matkaan ja tällä kertaa ne sattui omalle kohdalle. Kilparadalle siirtymisen aikana kardaanijarru jumittui ja jäi päälle. Tämä aiheutti jarrupalojen kulumisen sekä koko kardaanijarrun rajun kuumentumisen ja totaalisen jumiutumisen. Onneksi varikkoalueella oli autojen huoltoon tarkoitettu alue jossa kardaanin ja jarrun purkaminen onnistui helposti. Uusia varaosia ei tähän hetkeen ollut saatavilla joten päädyimme purkamaan koko kardaanijarrun pois.

Gorky Classic 2012

Gorky Classic 2012

Gorky Classic 2012Seuraavaksi oli vuorossa tasanopeuskilpailun ohjeistus ja vuorojen jako sekä tasanopeusantureiden kiinnitys autoihin.

Gorky Classic 2012
Ennen tasanopeuskilpailun alkua ryhmitimme autot yhteiskuvausta varten lähtöviivalle.

Gorky Classic 2012Yhteiskuva osallistuineista autokunnista.

Gorky Classic 2012Tasanopeus kilpailu alkoi rataan tutustumisella ja muutama kierros ajettiin letkassa ennen aloitusta.

Gorky Classic 2012Kilpailussa nopeuden sai valita itse mutta rataa oli tarkoitus kiertää mahdollisimman lähelle samaa kierrosaikaa.

Gorky Classic 2012

Gorky Classic 2012Kilpailun jälkeen piti käydä tankkaamassa 92 oktaanista menovettä läheiseltä huoltoasemalta.

Gorky Classic 2012Iltaa kohti tunnelma rentoutui radalla ja vuorossa oli virvokkeiden nauttimista ja yhteistä ajanviettoa.

Gorky Classic 2012Ruokailuja ja taukoja varten rata-alueelle oli pystytetty teltat.

Gorky Classic 2012Päivän lopuksi pääsimme vielä tutustumaan GAZ tehtaan museoon jossa oli esillä muun muassa viimeinen tehtaalta valmistunut Volga M21 malli.

Gorky Classic 2012Seuraavana päivänä oli vuorossa kilpailut joihin osallistui GAZ M24 ja GAZ M21 Volgia. Näitä autoja tai tätä kilpailusarjaa kutsuttiin nimellä Dzintara Volga.

Gorky Classic 2012

Gorky Classic 2012

Gorky Classic 2012

Gorky Classic 2012

Gorky Classic 2012

Gorky Classic 2012Ennen illanviettoa oli vielä vuorossa parhaimpien autojen ja luokkien sekä kilpailujen palkitseminen.

Gorky Classic 2012

Gorky Classic 2012Päivän päätteeksi lastasimme autot kuljetusrekkoihin jotka lähtivät jo samana iltana kohti Moskovaa ja sieltä edelleen Pietariin.

Gorky Classic 2012Seuraavana aamuna alkuperäisistä matkasuunnitelmista poiketen päätimme lentää takaisin Pietariin suoraan Nizhny Novgorodista. Aavistuksen hämmentäväksi lentoasemalla asioinnin teki muunmuassa se että ensimmäinen turvatarkastus ja metallinpaljastin oli jo lentoaseman ovella. Kuitenkin terminaalissa sisällä liikkua muun muassa kissoja vapaana. Lento kuitenkin sujui ongelmitta ja tarjoamisetkin olivat huomattavasti paremmat kuin mihin on tottunut lennoilla euroopassa.

Gorky Classic 2012Koska olimme lähes päivän etuajassa Pietarissa junaan verrattuna jäi meille hyvin aikaa tutustua kaupunkiin. Tässä oli korvaamattomana apuna tapahtumaan osallistuneet Pietarilaiset autoharrastajat. Kävimme muun muassa yleisessä saunassa saunomassa.

Gorky Classic 2012

Gorky Classic 2012

Gorky Classic 2012Aamulla autot saapuivat hyvässä kunnossa Pietariin samalle varikkoalueelle josta olimme ne lastanneet muutamia päiviä aikaisemmin kohti Nizhny Novgorodia.

Gorky Classic 2012Kovinkaan pitkälle emme päässet Pietarissa 3 kaistaista kehätietä kun Volgastani puhkesin takarengas ja pääsimme renkaanvaihtohommiin.

Gorky Classic 2012Matka jatkui ruuhkassa Pietarista kohti raja-asemaa.

Gorky Classic 2012Kahvitauko tien varren kahvilassa.

Gorky Classic 2012Vielä viimeiset tuliaiset tax free shopista rajalla ja rajan ylitys Suomeen.