Vuosi 2015

27.02.2015 – Pienosien puhallusta ja maalausta

Moottoritilan kunnostuksen yhteydessä päätin myös puhaltaa puhtaaksi kaikki mahdolliset pienosat konehuoneesta ja moottorista jolloin pystyin olemaan varma ettei minkään pinnan alle jää ruostetta muhimaan. Konehuoneen puhalluksissa käytin lasi/hiekka seosmurskaa joka on todella tehokasta puhallukseen pienessä kaapissa. Tämän jälkeen osat maalattiin pohjamaalilla sekä raskaankaluston pintamaalilla joka vastaa alkuperäistä maalia.

8kohde(tta)

10.03.2015 – Pakosarjan maalaus ja pinnoitus

Koska lähtökohtana tässä vaiheessa oli tehdä konehuoneesta ns. esittelykelpoinen päätin myös puhaltaa imu- ja pakosarja yhdistelmän sekä alkupään pakoputkesta sekä pinnoittaa nämä kuumankestävällä kermaamisella pinnoitteella. Pinnoite ruiskutetaan kynäruiskulla jonka jälkeen annetaan kuivua peruskuivaksi, tämän jälkeen lämmitys esim uunissa niin kuumaksi kun saa jolloin pinnoite kiinnittyy kunnolla pintaan ja muodostaa kestävän pinnoitteen. Pinnoitin myös aiemmin edellisen pakosarjan, mutta tällöin en puhaltanut vanhoja ruosteita perusteellisesti pois, silti pinnoite kesti useita vuosia todella hyvännäköisenä joten uskon että nyt kun pinta on kunnolla putsattu niin pinnoite tulee kestämään todella hyvin.

4kohde(tta)

29.03.2015 – Osien kiinnitystä ja johtosarjan asennusta

Uuden johtosarjan asennusta aloitettiin läpiviennistä sisätiloihin joka oli mielestäni loogisin paikka aloittaa homma, tällöin piuhaa oli suunnilleen samanverran sekä konehuoneessa että ohjaamossa. Kasasin konehuoneen puolella kaikkien osien paikalleen sovitukset uusilla tiivisteillä joita on hyvin saatavilla ja niitä mitä ei suoraan löydy pystyy helposti valmistamaan itse.

4kohde(tta)

16.05.2015 – Moottorin viimeistelyä

Moottoritilan viimeistelyä ja osien sekä letkujen ja sähköjen kytkentää.

4kohde(tta)

29.05.2015 – Katsastus viime tipassa

Volgan viimeistely venyi pitkälle kevääseen ja olin luvannut siskolleni Volgan hääautoksi toukokuun lopulla järjestettäviin häihin. Katsastus venyi ja vihdoin edellisenä päivänä sain auton puunattua ja perjantai aamuna ajelin Lahden HelppoKatsastukseen heti aamusta. Hienosti pelasi kaikki ja Volgaan tuli taas tuore leima kehujen saattelemana. Täyden kympin palvelu HelppoKatsastuksessa.

4kohde(tta)

16.07.2015 – Uusi kaasutin

Sain kaveriltani Pietarista täysin kunnostetun alkuperäisen K-22 kaasuttimen. Vaihtotyö oli suhteellisen yksinkertainen ja eron alkuperäiseen kaasuttimeen huomasi kyllä heti. Varsinkin tyhjänkäynti tasoittui huomattavasti.

4kohde(tta)

17.08.2015 – Museoajoneuvotarkastus

Sovin illaksi paikalliselle A-Katsastus asemalle jossa kaksi museoajoneuvotarkastajaa sekä katsastaja tarkistivat auton kunnon sekä kelpoisuuden museoajoneuvoksi. Auto hyväksyttiin ilman suurempia huomautuksia ja on nyt museorekisteröity.

4kohde(tta)