Vuosi 2001

20.05.2001 – Projekti alkaa

Projekti sai alkunsa Hartolasta jossa äitini kotimaatila sijaitsee. Viereisen maatilan lato sortui pellon reunassa ja paljastui että siellä on seisonut vuosikymmeniä vanha Volga. Kävin katsomassa autoa ja ajattelin että ”tuo on saatava”. Aika toivottamaltahan se aluksi näytti.

4kohde(tta)

 

25.05.2001 – Pois ladosta

Lato oli sortunut osittain Volgan päälle painaen etulokasuojan kasaan. Autossa oli kaikeksi onneksi kattokaiteet asennettuna jotka suojasivat varsin hyvin kattoa. Lisäksi ladon lattia oli hapertunut jonka johdosta auto oli vajonnut lattian läpi. Muutaman tunnin ponnistelulla auto kuitenkin saatiin pois ladosta.

8kohde(tta)

 

09.06.2001 – Tallissa tapahtuu

Saimme Volgan mummoni autotalliin jossa pystyimme isäni kanssa jatkamaan auton tutkimista tarkemmin.

4kohde(tta)

 

30.06.2001 – Ensi metrit

Saimme Volgan liikkeelle ensimmäisen kerran yli 20 vuoteen. Kytkimen ja jarrujen pääsylinteri tosin oli jumissa joten käytettävissä oli vain ensimmäinen vaihde ja jarruton auto. Pieni testiajo kuitenkin onnistui ja projekti pääsi jatkumaan.

8kohde(tta)

 

14.08.2001 – Projekti jatkuu

Projekti on edennyt jarrujen läpikäymisellä sekä jarru/kytkin pääsylinterin tiivisteiden vaihdolla. Jarrut ja kytkin on saatu elvytettyä jonkinasteiseen toiminnalliseen tilaan.

8kohde(tta)

 

15.09.2001 – Ajokunto

Auto on nyt ajettavassa kunnossa, jarrut ja kytkin toimii. Sähköt ovat osittain toiminnalliset, mm. ajovalot on saatu toimimaan.

4kohde(tta)

 

27.10.2001 – Ratin vaihtoa

Koska vanha ratti oli muutamassa kymmenessä vuodessa hapertunut lähes kokonaan oli ainoa vaihtoehto vaihtaa tilalle uusi ratti. Vanhan ratin irroitus osottautui varsin työlääksi projektiksi, varsinkin kun oikeanlaista ulosvetäjää ei ollut käytettävissä.

4kohde(tta)